tisdag 22 april 2014

Back to school

Signe på väg till skolan. Bilden inte från i dag, i dag ÖSREGNADE det. Så ingen bild...


I dag var det dags att börja skolan igen efter ett två veckors långt lov.

Många mammor här är ju hemma med sina barn, och vad man tycker om det varierar väl lite från person till person och kanske också från dag till dag... Ganska ofta hör jag hur jobbigt, tråkigt och outhärdligt det är att vara hemma med barnen. Särskilt när det är holidays. Förväntningarna är att det ska bli skitjobbigt istället för avkopplande. Något som skall uthärdas istället för att njutas av. Hemmamammor har väl kanske helt enkelt för mycket av det goda redan under terminerna, vad vet jag?

Men många här har ju heller till exempel inte trädgårdar att släppa ut barnen i utan det blir mycket bokade och planerade aktiviteter, som ju såklart kräver en del av föräldern i form av planering, hämtning, lämning och så vidare. Jag har halkat in och ut ur det här (jag ska skriva ett inlägg om detta någon gång, hur värderingar som de i föräldraskapet utmanas i en annan kultur) och känt mig förvirrad över vad man gör när det är lov. Eftersom vi inte har några släktingar att besöka så vill man ju ändå hitta på saker.

Så vi har tidigare också dragits med i att låta barnen göra så mycket som möjligt under loven. Gå olika holiday programs till exempel (utbudet är ENORMT: matlagning, tennis, pyssel, simning etc etc etc). Men jag hade detta lov bestämt mig för att bryta det där, att faktiskt vara hemma med dem, att inte försöka "hitta på" så mycket som möjligt för att att underhålla barnen och ge lite falsk ledighet till mig.

Så här i efterhand måste jag säga att jag känner mig nöjd.  Även om jag hade lite blues så där halvvägs, så har vi ändå haft det jättebra. Och mycket handlar om mindset. Mitt mindset alltså. Om mitt mindset är att vi har tid, att vi har frihet och att vi har kul - tänka sig - då blir det ofta så. Och så skönt det har varit att inte stressat i väg på aktiviteter och packat matlådor. För tidigare har det ju inte varit något lov, bara aktiviteten skolan som har bytts mot andra aktiviteter. Stressen och matlådorna har ju varit detsamma.

Och det bästa av allt: det var tummen upp för att börja skolan i dag. Barnen lite så där härligt uttråkade och längtande efter kompisarna och fröknarna. Precis som det ska vara!

1 kommentar: